medium:
|
filmmanifestatie |
datum: |
jaarlijks, 1978 t/m 1982 |
rol: |
concept (ism Ed vd Meer), jury, organisatie |
onderwerp:
|
In 1978, toen we bezig waren met de
voorbereiding voor het retrospectief vanj Louis van Gasteren zochten
we nog naar een 'publiciteitsstuntje' om het geheel beter onder de
aandacht van het publiek te kunnen brengen.
Met mijn vriend (tevens operateur
van de Melkweg Cinema) Ed van der Meer had ik het al jaren in niet
altijd even serieuze termen over 'de documentaire film als instrument
voor werkelijkheidsonderzoek' en toen het idee voor een
filmprijs opkwam was de naam dan ook snel gevonden.
De 'Melkweg Cinema Prijs voor
Werkelijkheidsonderzoek' sloeg aan, al was hij in eerste instantie bedoeld als een
eenmalige hommage aan van Gasteren. Toen we het volgende jaar echter
een retrospectief van de Engelsman Nick Broomfield (en cameravrouw
Joan Churchill) voorbereidden kwam de Award ons weer voor de geest
en zo werd een jaarlijkse traditie geboren, waarbij van Gasteren
vaak optrad als ceremoniemeester.
Na Broomfield volgden Cesare
Zavattini, de beroemde Italiaanse scenarist van het Neorealisme
(1980), Charles Burnett en Warrington Hudlin, exponenten van de New
Black American Cinema (1981) en Johan van der Keuken (1982).
Na mijn vertrek bij de Melkweg was
het vrij snel afgelopen met de traditie , die een aantal jaren
aanleiding was voor gerichte publiciteit en een gezellig feest voor
de vele vrienden van de Melkweg Cinema.
|
te lezen:
te zien:
|
persreacties (Nederlands)
MW krant 1979, foto's 1981
|
|